skip to Main Content

Mitä ovat Yammerin tarinat?

Yammerin Tarinat eli englanniksi Yammer Stories ovat jääneet monelle organisaatiolle mysteeriksi ja täysin käyttämättä, vaikka niissä kytee valtava potentiaali yhteisöllisyyden ja osaamisen kasvattamiseen.

Tarinat-kohta ilmestyi Yammerin navigaatioon vuoden 2022 lopulla. Tässä kirjoituksessa avaan, mitä tarinat ovat ja mihin niitä voisi käyttää. Annan myös vinkkejä tarinoiden lanseeraukseen.

Yammerin vasempaan reunaan ilmeistyi vuoden 2022 lopulla kohta Tarinat/Stories

Tarinat ovat tekstimuotoisia julkaisuja tai tarinavirtaan lisättyjä kuvia ja videoita

Tarinat-osioon Yammerissa käyttäjät voivat lisätä kahdenlaisia julkaisuja:

  • Käyttäjä voi lisätä tavallisen tekstipohjaisen Yammer-postauksen
  • Käyttäjä voi lisätä video- tai kuvamuotoisen päivityksen tarinavirtaan.

Tarinat ovat yhteydessä käyttäjän omaan profiilin, eli ne eivät liity mihinkään yhteisöön. Ideana on, että käyttäjät alkavat seurata toisiaan, jolloin he näkevät seuraamiensa työkavereiden tarinat ensin ja saavat niistä ilmoituksia.

 

Yammerin tarinavirta muistuttaa somesta tuttuja ”stooreja”

Video- ja kuvamuotoinen tarinavirta muistuttaa Instagramista ja Facebookista tuttuja tarinavirtoja. Isoin ero Instagramin ja Facebookin tarinoihin on se, että Yammer-tarinat ovat näkyvissä 30 päivää yhden vuorokauden sijaan.

Tarinoihin lisätyt videot voivat olla 3 minuutin mittaisia eli pidempiä kuin somekanavissa.

 

Voit ladata kuvan tai videon laitteeltasi tai nauhoittaa sen Yammerissa

Puhelimen Yammer-sovelluksessa voit lisätä uuden kuvan tai videon tarinavirtaan puhelimesi kuvista tai voit käyttää kameraasi ja kuvata tarinan suoraan Yammeriin.

Myös tietokoneella on mahdollista ladata olemassa oleva video tai kuva, mutta voit myös nauhoittaa videon suoraan Yammeriin. Voit tehdä joko ruudunkaappausvideon tai kuvata puhuvaa päätä. Reaaliaikainen videon tallennus voi aluksi jännittää, mutta ei huolta: sovellus antaa mahdollisuuden uusintaottoon niin monesti kuin on tarve.

Voit nauhoittaa videon tietokoneellasi suoraan Yammeriin

Tarinavirta ja tarinat näkyvät myös Teamsin kautta Viva Engage -sovelluksessa

Tarinavirta (Storyline) näkyy myös Teamsin kautta Viva Engage -sovelluksessa. Etsi Viva Engage -sovellus kolmen pisteen takaa vasemmassa reunassa ja kiinnitä se vasempaan reunaan, jotta pääset Yammer-sisältöihin poistumatta Teamsista.

Tarinavirta näkyy aloitusnäkymässä, ja yläreunasta voit siirtyä kohtaan Tarinat, jolloin näet myös tekstimuotiset tarinat.

Voit käyttää Yammeria Teamsin sisällä Viva Engage -sovelluksessa

 

Mitä Yammer-tarinavirtaan kannattaa jakaa?

Työntekijöille kannattaa jakaa vinkkejä, mihin tarkoitukseen tarinoita ja tarinavirtaa voisi käyttää, mutta kannattaa myös säilyttää vapaus: jokainen voi määrittää oman tapansa viestiä muille. Alla muutama vinkki siitä, mitä käyttäjät voisivat jakaa tarioissaan:

Jaa osaamista

  • Nappaa koulutuksessa kuva oppimateriaalin kohokohdista, ja jaa kuvat tarinavirtaasi
  • Luo lyhyitä opetusvideoita vaikkapa jonkin järjestelmän käytöstä tai teemasta, jota haluat opettaa muille

Tee työsi tutuksi muille

  • Tee oma tai tiimisi työ tutuksi muille kuvaamalla tekemistä

Juhli välitavoitteita

  • Hurraa onnistumisia ja asioiden valmistumista. Jaettu ilo on moninkertainen ilo!

Anna huumorin kukkia

  • Jos olet kokouksissa porukan hauskuuttaja, mikset olisi sitä myös työsomessa?

Jaa tunnelmia toimistolta

  • Hybridityöaikana voi olla vaikea houkutella työntekijöitä työpaikalle. Jaa tunnelmia sieltä ja houkuta ihmiset paikalle!

Jaa tilannekuvia tapahtumista

  • Jos olet vaikkapa messuilla, kerro videon tai kuvien avulla, mitä siellä tapahtuu

Ota muut mukaan aamukahvillesi

  • Jos olet johtoportaassa, voit tuoda itsesi lähemmäs henkilöstöä jakamalla ajatuksiasi vaikkapa aamukahvin äärestä

Huomioi juhlapäivät

  • Toivota kollegoille hyvää joulua, juhannusta ja ystävänpäivää!

Mitä hyötyä Yammer-tarinoista on?

Hybridityöaikana yhteisöllisyyttä on vaikeampi rakentaa kuin läsnätyössä. Hybridiaikana taloon tulleet eivät välttämättä tunne muita kuin lähimmät työkaverinsa.

Tarinoiden avulla ihmiset oppivat tuntemaan toistensa ajatuksia, osaamista ja persoonaa, vaikka eivät koskaan törmäisi työpaikan käytävällä.

 

Miten aktivoida käyttäjät osallistumaan tarinoiden jakamiseen?

Tarinat kannattaa lanseerata omana kokonaisuutenaan, jotta ne saavat huomioita käyttäjiltä. Video- ja kuvamuotoinen tarinavirta on Yammerissa oletuksena pois päältä, joten pyydä Yammer-järjestelmänvalvojaa laittamaan tarinavirta päälle ennen lanseerausta.

Muistilista lanseeraukseen:

  • Kirjaa ideoita, mitä käyttäjät voisivat jakaa tarinoissaan ja jaa vinkit lanseerauksen yhteydessä. Kerro erityisesti, jos toivot käyttäjien siirtävän tietyn tyyppiset postaukset yhteisöistä tarinoihin
  • Suunnittele kampanja tai kilpailu, jolla madallat kynnystä aloittaa tarinoiden luonti
  • Valjasta työpaikkasi someaktiivit ideoimaan omia tarinoitaan jo ennen lanseerausta
  • Tunnista henkilöt, joilla on paljon opetettavaa muille, esim. järjestelmien vastuuhenkilöt ja prosessien vastuuhenkilöt, ja suunnittele tarinoiden käyttöä heidän kanssaan
  • Koita saada myös johto innostumaan tarinoiden luonnista ja ideoi niitä heidän kanssaan!

Ole rohkeasti yhteydessä, jos kaipaat apua tarinoiden ja tarinavirran lanseeraukseen tai jos organisaatiosi Yammer kaipaa muutoinkin uudelleensuunnittelua!

 

Artikkelilla on 0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Heidi Selkäinaho on kokenut sisäisen viestinnän konsultti, jonka tavoitteena on saada kaikki työpaikat ymmärtämään ja käytännössä kokemaan, miten organisaation sisäinen some kuten Yammer, Workplace tai Slack auttaa parantamaan työhyvinvointia ja tuottavuutta, kun se otetaan koko talon yhteiseksi keskustelualustaksi.

Heidi perusti tämän tavoitteensa saavuttamiseksi yrityksen, Somepointin, maaliskuussa 2017. Matka työviestinnän uuteen aikaan on alkanut!

Back To Top