Teams, SharePoint Vai Molemmat?

Teams, SharePoint vai molemmat?

Muutaman päivän vanha postaukseni Yammer, Teams vai molemmat? saa nyt jatko-osan, kun tässä artikkelissa pohdin, miten pitäisi suhtautua Teamsin ja SharePoint-työtilojen väliseen kamppailuun. Melkoinen veijari tämä Teams, kun se uhkaa viedä leivän paitsi Yammerilta myös kuningas SharePointilta. Mutta ei SharePointkaan ihan syytön kaveri ole. Jo 10 vuotta sitten jalkauttaessani ensimmäistä kertaa SharePoint-työtiloja silloisessa työpaikassani Kevassa tajusin, että SharePointin oppiminen (ja opettaminen) on VAIKEAA. Se tunne…

Lue lisää
Yammer, Teams Vai Molemmat?

Yammer, Teams vai molemmat?

”Meillä ollaan ottamassa käyttöön Yammeria ja Teamsia”, on lause, jonka olen kuullut usein viime kuukausina sellaisten organisaatioiden edustajilta, joilla ollaan ajamassa sisään Office 365 –alustaa. Vaikka organisaatiossa ei ole käytössä vielä minkäänlaista sisäistä somekanavaa, on tarkoitus ottaa käyttöön kaksi sellaista samalla kertaa. Tässä kohtaa minun pitää aina vähän nielaista. En suoraan sanottuna ole varma, onnistuuko kahden sisäisen sometyökalun jalkautus yhdellä kertaa. Kun olen työkseni jalkauttanut…

Lue lisää
Somepointin Vuosi 2017 Tiivistyy Vieraskynäilyissä

Somepointin vuosi 2017 tiivistyy vieraskynäilyissä

Vuoden päättyessä on aika kiittää yhteistyökumppaneita, jotka yllättivät kutsuilla vieraskynäkirjoittajaksi blogeihinsa. Listasin alle kaikki vieraskynäkirjoitukseni ja haastattelut, jotka ovat hyvä tiivistelmä kaikesta siitä, mitä tänä vuonna on tapahtunut yrityksessäni Somepointissa. Viimeisenä esittelen Suomi 100 -vuoden kohokohtani: SataSella:ksi pääsemisen 100 suomalaisen asiantuntijan joukkoon.   Työhyvinvoinnista Work goes happy -blogissa Avoimeen työyhteisöviestintään ja sen tuomaan työhyvinvointiin keskittyvä yritykseni Somepoint sai vauhdikkaan startin helmikuussa voittamalla uusille työhyvinvointiyrittäjille järjestetyn…

Lue lisää
Sisäinen Some Tarvitsee Omistajan

Sisäinen some tarvitsee omistajan

Organisaation sisäinen some, kuten Yammer tai Workplace, nähdään usein yrityksen vapaamuotoisena viestintäkanava, jonka annetaan elää omaa elämäänsä intranetin rinnalla. Se lanseerataan yleensä kevyesti kertoen, että nyt meillä on tällainen kanava, jota voitte käyttää vapaasti. Nykyään ihmiset ovat niin tottuneita sometyökaluihin, että muutamia aktiivisia keskusteluryhmiä syntyy varmasti tällä tavalla, koska somekanavalle on usein huutava tarve. Kevyellä lanseerauksella käyttö jää kuitenkin aina vähälle, kun suuret massat eivät…

Lue lisää
Avun Pyytäminen Kertoo Hyvästä Työntekijästä

Avun pyytäminen kertoo hyvästä työntekijästä

Meillä Suomessa on totuttu pärjäämään yksin. Apua kysytään vasta pakon edessä. Vaikka pidän tätä tyhmänä suomalaisena piirteenä, tunnistan tämän hyvin myös itsessäni. Kova tyyppi tekee itse. On ihan ok, että pyörit vieraassa kaupungissa kaksi tuntia museota etsien, kun et suostu pyytämään apua. Mutta vietkö saman jääräpäisen käytösmallisi työpaikalle? Työmaailmassa töiden venyttäminen kasvojen menettämisen pelossa tulee työnantajalle kalliiksi. Kysymisen pelko voi aiheuttaa kärsimystä myös asiakkaalle, jos…

Lue lisää
WhatsApp Yritysviestinnässä Ei Täytä GDPR-vaatimuksia – Mitä Tilalle?

WhatsApp yritysviestinnässä ei täytä GDPR-vaatimuksia – mitä tilalle?

WhatsAppin käyttö yritysviestinnässä on räjähtänyt käsiin. En enää tiedä työpaikkaa, jossa ei käytettäisi WhatsAppia esimerkiksi johtoryhmän välisessä viestinnässä. WhatsApp on kuitenkin yrityksen tietoturvatiimin murheenkryyni. 25.5.2018 aletaan soveltaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR), joka koskee kaikkia yrityksiä ja organisaatioita. GDPR ottaa kantaa henkilötietojen käsittelyyn, ja pakottaa organisaatiot mm. kartoittamaan ja dokumentoimaan prosessit, joilla organisaation henkilöstön käyttöoikeuksia hallitaan. WhatsAppia on mahdoton hallita, kun kuka tahansa voi perustaa WhatsApp-ryhmän…

Lue lisää
Johtaja: Pystytkö Kysymään Työntekijöiltäsi Kysymyksen?

Johtaja: pystytkö kysymään työntekijöiltäsi kysymyksen?

Juttelin vähän aikaa sitten keskieurooppalaisen mobiilisovellusfirman markkinointijohtajan kanssa hänen työstään 200 hengen yrityksen johtoryhmässä. Kun ohjasin keskustelun lempiaiheeseeni työyhteisöviestintään, sain kuulla, että tässä yrityksessä kommunikoidaan sähköpostilla. Hän ei ollut kuullutkaan sisäisistä somekanavista kuten Yammerista tai Slackistä. Hihkuin mielessäni: täysosuma! Pääsin taas toteuttamaan yhden naisen missiotani: Avasin taas yhden johtajan silmät ymmärtämään, miten paljon tehokkaammin yritys voisi toimia, jos se käyttäisi yrityksen sisäistä somekanavaa työasioista keskustelemiseen sähköpostin…

Lue lisää
Työyhteisöviestinnän Tapahtumia Syksyllä 2017

Työyhteisöviestinnän tapahtumia syksyllä 2017

Syksy 2017 tarjoaa monta mahdollisuutta kokoontua yhteen työyhteisöviestinnän osaajien kanssa saamaan uusia ideoita oman organisaation kehittämiseen. Tulossa ovat ainakin tässä kirjoituksessa esittelemäni tapahtumat sekä kilpailu, joissa saan olla mukana joko kouluttajana, puheenjohtajana tai tuomarina.   Viestintä- ja  henkilöstöasiantuntijat pääkohderyhmänä Työyhteisöviestintä on kiinnostava aihe  paitsi organisaatioiden viestintäosaajille nykyisin myös henkilöstöhallinnolle ja –johdolle. Modernien, yhteisöllisten viestintäkanavien ja sosiaalisten intranetien ansiosta työyhteisöviestintä ei ole enää vain yksisuuntaista uutisointia…

Lue lisää
Vältä Kilpailu Intranetin Ja Sisäisen Somen Välillä

Vältä kilpailu intranetin ja sisäisen somen välillä

Kun yritysten intranet-käyttäjiltä kysytään nykypäivänä toiveita yrityksen uudelle intranetille, vastauksissa heijastuu tottumus sosiaalisten medioiden kuten Facebookin käytöstä. ”Olisi hyvä, jos intranetissa kaikki ajankohtainen olisi yhdessä virrassa eikä eri laatikoissa” ”Voisiko intranetin etusivulla valita, mitä asioita haluaa siinä olevan?” ”Intranetissa pitäisi voida julkaista pieniä tiedotuksia matalalla kynnyksellä” ”Haluaisin oppia tuntemaan työkaverit ja heidän vastuualueensa” Intranet-alustoissa tällaisten toiveiden toteutus varmasti onnistuu kekseliäisyydellä, mutta suunnittelu vie aikaa ja…

Lue lisää
Sisäinen Some On Uusi Työkalu

Sisäinen some on uusi työkalu

Somepointin Heidi Selkäinaho pääsi vieraaksi kesäkuun 2017 Fakta-lehteen kertomaan, mikä on yrityksen sisäinen some. Lue artikkeli Faktan sivulta 52 tai alta: *** Sisäinen some on uusi työkalu Miksi nykypäivän yritys tarvitsee menestyäkseen vielä yhden sisäisen viestintäkanavan lisää? Eikö niitä ole jo nyt häiriöksi asti? Sähköpostia tulee tauotta, chat-ikkunat vilkkuvat, ja puhelin soi... Siksi, että nykyisillä, hitailla viestintätavoilla ei enää pärjää maailmassa, jossa edelläkävijät ovat jo…

Lue lisää