skip to Main Content

Teamsin yksityiset kanavat – oikeat ja väärät tavat käyttää niitä

Microsoft Teams -käyttäjät ovat Teamsin alkuajoista lähtien toivoneet, että tiimien kanavien käyttöikeuksia voisi rajata. Hyvä uutinen on, että nyt se on mahdollista! Voit siis nyt luoda tiimin alle kanavan, johon poimit luontivaiheessa käyttäjiksi vain osan tiimin käyttäjistä. Vanhoista kanavista ei voi jälkikäteen tehdä yksityisiä. Muut kuin kanavalle lisätyt tiimin jäsenet eivät edes näe kanavaa eivätkä pääse käsiksi keskusteluihin eikä dokumentteihin. Yksityiseen tiimiin kuuluvalle kanavan nimen…

Lue lisää

Mitä johtajan, esimiehen ja päällikön kannattaa jakaa sisäisessä somessa?

Valtaosalla suomalaisista organisaatiosta on jo olemassa jonkinlainen sisäinen somekanava kuten Yammer, Teams, Workplace by Facebook tai Slack. Usein kuitenkin kuulen, että kanava on vähällä käytöllä. Käytön aktiivisuuteen vaikuttaa paljon se, ovatko yrityksen johto sekä tiimeistä ja asioista vastaavat henkilöt innostuneet viestimään avoimesti yrityksen somekanavassa. Jos itse olet johtaja, esimies, tuotepäällikkö tai projektipäällikkö, voit tehdä paljon edistääksesi oman työpaikkasi tiedonkulkua aloittamalla aktiivisen viestinnän sisäisessä somessa. Toimit…

Lue lisää

Teams, SharePoint vai molemmat?

Muutaman päivän vanha postaukseni Yammer, Teams vai molemmat? saa nyt jatko-osan, kun tässä artikkelissa pohdin, miten pitäisi suhtautua Teamsin ja SharePoint-työtilojen väliseen kamppailuun. Melkoinen veijari tämä Teams, kun se uhkaa viedä leivän paitsi Yammerilta myös kuningas SharePointilta. Mutta ei SharePointkaan ihan syytön kaveri ole. Jo 10 vuotta sitten jalkauttaessani ensimmäistä kertaa SharePoint-työtiloja silloisessa työpaikassani Kevassa tajusin, että SharePointin oppiminen (ja opettaminen) on VAIKEAA. Se tunne…

Lue lisää

Yammer, Teams vai molemmat?

”Meillä ollaan ottamassa käyttöön Yammeria ja Teamsia”, on lause, jonka olen kuullut usein viime kuukausina sellaisten organisaatioiden edustajilta, joilla ollaan ajamassa sisään Office 365 –alustaa. Vaikka organisaatiossa ei ole käytössä vielä minkäänlaista sisäistä somekanavaa, on tarkoitus ottaa käyttöön kaksi sellaista samalla kertaa. Tässä kohtaa minun pitää aina vähän nielaista. En suoraan sanottuna ole varma, onnistuuko kahden sisäisen sometyökalun jalkautus yhdellä kertaa. Kun olen työkseni jalkauttanut…

Lue lisää

Somepointin vuosi 2017 tiivistyy vieraskynäilyissä

Vuoden päättyessä on aika kiittää yhteistyökumppaneita, jotka yllättivät kutsuilla vieraskynäkirjoittajaksi blogeihinsa. Listasin alle kaikki vieraskynäkirjoitukseni ja haastattelut, jotka ovat hyvä tiivistelmä kaikesta siitä, mitä tänä vuonna on tapahtunut yrityksessäni Somepointissa. Viimeisenä esittelen Suomi 100 -vuoden kohokohtani: SataSella:ksi pääsemisen 100 suomalaisen asiantuntijan joukkoon.   Työhyvinvoinnista Work goes happy -blogissa Avoimeen työyhteisöviestintään ja sen tuomaan työhyvinvointiin keskittyvä yritykseni Somepoint sai vauhdikkaan startin helmikuussa voittamalla uusille työhyvinvointiyrittäjille järjestetyn…

Lue lisää

Sisäinen some tarvitsee omistajan

Organisaation sisäinen some, kuten Yammer tai Workplace, nähdään usein yrityksen vapaamuotoisena viestintäkanava, jonka annetaan elää omaa elämäänsä intranetin rinnalla. Se lanseerataan yleensä kevyesti kertoen, että nyt meillä on tällainen kanava, jota voitte käyttää vapaasti. Nykyään ihmiset ovat niin tottuneita sometyökaluihin, että muutamia aktiivisia keskusteluryhmiä syntyy varmasti tällä tavalla, koska somekanavalle on usein huutava tarve. Kevyellä lanseerauksella käyttö jää kuitenkin aina vähälle, kun suuret massat eivät…

Lue lisää

Avun pyytäminen kertoo hyvästä työntekijästä

Meillä Suomessa on totuttu pärjäämään yksin. Apua kysytään vasta pakon edessä. Vaikka pidän tätä tyhmänä suomalaisena piirteenä, tunnistan tämän hyvin myös itsessäni. Kova tyyppi tekee itse. On ihan ok, että pyörit vieraassa kaupungissa kaksi tuntia museota etsien, kun et suostu pyytämään apua. Mutta vietkö saman jääräpäisen käytösmallisi työpaikalle? Työmaailmassa töiden venyttäminen kasvojen menettämisen pelossa tulee työnantajalle kalliiksi. Kysymisen pelko voi aiheuttaa kärsimystä myös asiakkaalle, jos…

Lue lisää

WhatsApp yritysviestinnässä ei täytä GDPR-vaatimuksia – mitä tilalle?

WhatsAppin käyttö yritysviestinnässä on räjähtänyt käsiin. En enää tiedä työpaikkaa, jossa ei käytettäisi WhatsAppia esimerkiksi johtoryhmän välisessä viestinnässä. WhatsApp on kuitenkin yrityksen tietoturvatiimin murheenkryyni. 25.5.2018 aletaan soveltaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR), joka koskee kaikkia yrityksiä ja organisaatioita. GDPR ottaa kantaa henkilötietojen käsittelyyn, ja pakottaa organisaatiot mm. kartoittamaan ja dokumentoimaan prosessit, joilla organisaation henkilöstön käyttöoikeuksia hallitaan. WhatsAppia on mahdoton hallita, kun kuka tahansa voi perustaa WhatsApp-ryhmän…

Lue lisää

Johtaja: pystytkö kysymään työntekijöiltäsi kysymyksen?

Juttelin vähän aikaa sitten keskieurooppalaisen mobiilisovellusfirman markkinointijohtajan kanssa hänen työstään 200 hengen yrityksen johtoryhmässä. Kun ohjasin keskustelun lempiaiheeseeni työyhteisöviestintään, sain kuulla, että tässä yrityksessä kommunikoidaan sähköpostilla. Hän ei ollut kuullutkaan sisäisistä somekanavista kuten Yammerista tai Slackistä. Hihkuin mielessäni: täysosuma! Pääsin taas toteuttamaan yhden naisen missiotani: Avasin taas yhden johtajan silmät ymmärtämään, miten paljon tehokkaammin yritys voisi toimia, jos se käyttäisi yrityksen sisäistä somekanavaa työasioista keskustelemiseen sähköpostin…

Lue lisää

Työyhteisöviestinnän tapahtumia syksyllä 2017

Syksy 2017 tarjoaa monta mahdollisuutta kokoontua yhteen työyhteisöviestinnän osaajien kanssa saamaan uusia ideoita oman organisaation kehittämiseen. Tulossa ovat ainakin tässä kirjoituksessa esittelemäni tapahtumat sekä kilpailu, joissa saan olla mukana joko kouluttajana, puheenjohtajana tai tuomarina.   Viestintä- ja  henkilöstöasiantuntijat pääkohderyhmänä Työyhteisöviestintä on kiinnostava aihe  paitsi organisaatioiden viestintäosaajille nykyisin myös henkilöstöhallinnolle ja –johdolle. Modernien, yhteisöllisten viestintäkanavien ja sosiaalisten intranetien ansiosta työyhteisöviestintä ei ole enää vain yksisuuntaista uutisointia…

Lue lisää

OTA YHTEYTTÄ

Somepoint Oy
Heidi Selkäinaho
Työyhteisöviestinnän konsultti, Toimitusjohtaja
O40 585 4600
heidi@somepoint.fi
Twitter: @heidiselkainaho

Yrityksen yhteystiedot
Somepoint Oy
Y-tunnus: 2806611-6
info@somepoint.fi
www.somepoint.fi

Postiosoite:
Aurinkolahden puistotie 8 B 29,
00990 Helsinki

Verkkolaskuosoite:
Laskutusosoitteet (pdf) »

~

”Yammer on nopeuttanut tiedon kulkua ja sen hallinnointia sekä vuorovaikutusta kollegoiden välillä.
Ilman Yammeria roikkuisin muuten puhelimessa tuntikaupalla yrittäen selvittää asioita.”

Riitta Ylätalo, Asiantuntija, Aloittavan yrittäjän palvelut, Uudenmaan TE-toimisto.

~

Back To Top