Skip to content

6 syytä, miksi yrityksen sisäinen some tuplaa tehokkuuden!

Väitän, että yritykset voivat tuplata tehokkuutensa, kun ne siirtävät työntekijöiden välisen keskustelun sähköpostista avoimeen viestintäkanavaan eli yrityksen sisäiseen sosiaaliseen mediaan. Uskomatonta? Ei ole, kun miettii, miten vaikeaa työnteko on ilman sisäistä somea. Yrityksen sisäinen some on puhtaasti työn tekemistä varten tarkoitettu keskustelukanava, jossa kaikki työntekijät viestivät tasa-arvoisesti ja nopeasti toistensa kanssa. Tunnettuja sisäisen somen alustoja ovat esimerkiksi Yammer ja Slack. Oikein käytettynä ne tuplaavat tehokkuuden…

Lue lisää

Onko työntekijän oma vika, jos päivä on täynnä keskeytyksiä?

Pääsiäislauantain artikkeli IS:n Taloussanomissa herätti ajattelemaan työn keskeytyksiä ja sitä, kenen vastuulla on hallita keskeytysten määrää. IS:n artikkelissa Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola kertoo, miten hän poisti turhat keskeytykset omasta työpäivästään kieltäytymällä vastaamasta puhelimeen jo 12 vuotta sitten. Metsolan esimerkki on loistava siitä, miten keskeytykset poistamalla voi pitää itsensä työkykyisenä ja saada työt tehtyä työajalla. Metsola on johtoasemassa, mutta työpäivän keskeytykset eivät kosketa pelkästään johtajia, vaan monilla työpaikoilla…

Lue lisää

Miksi työpaikalla saa pantata tietoa?

Olin perjantaina kouluttamassa Inforin Digitaalisen viestinnän koulutusohjelman opiskelijoita työyhteisöjen sisäisestä digitaalisesta viestinnästä, ja minulta kysyttiin ajatuksia herättävä kysymys: mitä mieltä olet suljetuista SharePoint-työtiloista? En ollut aikoihin pohtinut SharePointin käyttövaltuushallintaa, mutta siinä hetkessä koin herätyksen ja vähän kiihdyin. Mieleen tulivat ne ajat, kun intranet-konsulttina autoin asiakkaiden intranet-pääkäyttäjiä hallinnoimaan SharePointin käyttövaltuuksia, jotta tiimit ja projektit saivat haluamansa piilotetut työtilat. Käyttöoikeuksiin käytettiin paljon aikaa ja vaivaa. Mutta miksi ihmeessä näin tehtiin?…

Lue lisää

Henkilöstökysely pienissä osissa sisäisen somen avulla, 2 vinkkiä!

Henkilöstökyselyt ovat vuosittainen tapa tutkia henkilöstön tyytyväisyyttä ja organisaation ilmapiiriä. Me kaikki olemme vastanneet niihin, mutta kuinka monesti olemme saaneet muutosta aikaan vastauksillamme? Työpaikan ongelmien ratkaisuun vuosittaiset henkilöstökyselyt ovat turhan hidas tie: ensin toteutetaan kysely, sitten raportoidaan tulokset ja lopulta perustetaan työryhmät ratkomaan ongelmia. Työryhmien kokouksille yritetään löytää aikaa. Melko usein kaikki energia on jo käytetty, kun itse ongelmia pitäisi ratkaista! Ehdotankin, että kysely pilkotaan ketterästi…

Lue lisää

Vertailussa yhteisötyökalut: Workplace, Yammer ja Slack

Workplace, Yammer ja Slack ovat työpaikkojen sisäisen somen perustamiseen tarkoitettuja yhteisötyökaluja, jotka muistuttavat toisiaan lukuisten ominaisuuksien kautta. Kaikissa kolmessa yhteisötyökalussa voi käydä sujuvasti keskustelua työpaikan avoimissa, suljetuissa ja salaisissa ryhmissä tehdä pikakyselyitä jakaa tiedostoja, kuvia ja videota vetää keskusteluun henkilöitä mainitsemalla heidät nimeltä Työkalut ovat pilvipalveluita ja niitä voi käyttää myös puhelimen kautta. Kaikkia työkaluja voi kokeilla ilmaiseksi. Vaikka työkaluissa on paljon samaa, jokaisessa on kuitenkin erityisiä juttuja,…

Lue lisää

Loppu sähköpostin liikakäytölle!

Sähköposti on 20 vuoden aikana palvellut hyvin työpaikkoja verrattuna aikaan, jolloin sitä ei ollut. Ongelma on kuitenkin sen liikakäyttö, mikä on ymmärrettävää, kun parempaa tapaa viestiä työpaikan eri ryhmien kesken ei ole ollut. Nyt on. Lupaan, ja omasta kokemuksesta tiedän, että sisäinen some eli jokin yhteisötyökaluista koko organisaation käyttöön jalkautettuna vähentää työpaikan sisältä tulevan sähköpostin määrän kymmenekseen. Jos nyt saat 50 viestiä päivässä, jatkossa saat…

Lue lisää

Missä mennään sisäisen somen käytössä nyt?

Olin puhumassa Work goes happy -tilaisuudessa 9.3.2017 aiheesta "Miten organisaation sisäinen some luo työhyvinvointia" (video katsottavissa artikkelin lopussa). Puheessani kerroin, että sisäisestä somesta on saatavissa isoja hyötyjä työhyvinvoinnille, kunhan se otetaan koko työpaikan yhteiseksi työkaluksi. Käytin tilaisuuden hyväkseni ja tein gallupin sisäisen somen käytöstä suomalaisilla työpaikoilla.   Esimerkki sisäisestä somesta, Slack (sisällöt eivät ole todellisia)   Puheenvuoroni alussa kysäisin yleisöltä, kuinka monen työpaikalla on otettu käyttöön…

Lue lisää

Työuupumusta voi ehkäistä yhteisöllisellä viestinnällä

Viime syksynä, kun opiskelin työ- ja organisaatiopsykologiaa, törmäsin useammin kuin kerran väitteeseen, että työpaikoilla ihmiset uupuvat tietoähkyyn, kun tietoa tulee joka suunnasta.  En voisi olla tästä enempää eri mieltä. Nimittäin miksei kukaan kauhistele sitä, että vaikka maailmalla tietoa tulvii ovista ja ikkunoista, työpaikkojen sisällä tietoa haudotaan kaikin keinoin! Uskon, että tiedon hautominen saa ihmiset uupumaan paljon useammin kuin tietoähky! Nopeasti muuttuvassa maailmassa työntekijöiden pitäisi olla tehokkaampia ja innovatiivisempia kuin…

Lue lisää

Tavataan Work goes happy -tapahtumassa 9.3. osastolla B24!

Work goes happy tarjosi minulle jättiyllätyksen heti yrityksen ensimetreille! Osallistuin WGH:n kilpailuun "Jaettu ilo on moninkertainen ilo" uusille työhyvinvointialan yrittäjille, ja Somepoint voitti kilpailun! Olen niin iloinen kiitollinen! Work goes happy luovutti minulle voitosta esittelypaikan osastolla B24 Helsingin päätapahtumassa 9.3.2017  ja vartin puheenvuoron D-salin lavalla klo 13.20. Tule kuuntelemaan ja juttelemaan! Tapahtuma on maksuton. Olen tavattavissa koko päivän  9.3.2017  klo 9-17. Somepoint opettaa luomaan työhyvinvointia avoimella viestinnällä…

Lue lisää

Työn tuottavuus nousuun yrityksen sisäisen somen avulla

EVAn kuusi vuotta vanhan, mutta uskoakseni edelleen ajankohtaisen raportin Mainettaan parempi työ (pdf) mukaan suomalainen työvoima on nyt osaavampaa, luovempaa ja innovatiivisempaa kuin milloinkaan. Suomalaista koulutustasoa kehutaan maailmalla. Kuitenkin suomalaisen työn tuottavuus on raportin mukaan laskenut 1990-luvun puolivälistä alkaen, ja Suomen on todettu kansainvälisessä vertailussa hyödyntävän puutteellisesti henkilöstönsä kasvanutta osaamista. Tuottavuus laskee, koska henkilöstöä ei kuulla Työelämä on Evan raportin mukaan pysynyt melko muuttumattomana jo vuosikymmeniä johtuen syvällä…

Lue lisää
Back To Top