Skip to content

Sisäinen some tarvitsee omistajan

Organisaation sisäinen some, kuten Yammer tai Workplace, nähdään usein yrityksen vapaamuotoisena viestintäkanava, jonka annetaan elää omaa elämäänsä intranetin rinnalla. Se lanseerataan yleensä kevyesti kertoen, että nyt meillä on tällainen kanava, jota voitte käyttää vapaasti. Nykyään ihmiset ovat niin tottuneita sometyökaluihin, että muutamia aktiivisia keskusteluryhmiä syntyy varmasti tällä tavalla, koska somekanavalle on usein huutava tarve. Kevyellä lanseerauksella käyttö jää kuitenkin aina vähälle, kun suuret massat eivät…

Lue lisää

Avun pyytäminen kertoo hyvästä työntekijästä

Meillä Suomessa on totuttu pärjäämään yksin. Apua kysytään vasta pakon edessä. Vaikka pidän tätä tyhmänä suomalaisena piirteenä, tunnistan tämän hyvin myös itsessäni. Kova tyyppi tekee itse. On ihan ok, että pyörit vieraassa kaupungissa kaksi tuntia museota etsien, kun et suostu pyytämään apua. Mutta vietkö saman jääräpäisen käytösmallisi työpaikalle? Työmaailmassa töiden venyttäminen kasvojen menettämisen pelossa tulee työnantajalle kalliiksi. Kysymisen pelko voi aiheuttaa kärsimystä myös asiakkaalle, jos…

Lue lisää

WhatsApp yritysviestinnässä ei täytä GDPR-vaatimuksia – mitä tilalle?

WhatsAppin käyttö yritysviestinnässä on räjähtänyt käsiin. En enää tiedä työpaikkaa, jossa ei käytettäisi WhatsAppia esimerkiksi johtoryhmän välisessä viestinnässä. WhatsApp on kuitenkin yrityksen tietoturvatiimin murheenkryyni. 25.5.2018 aletaan soveltaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR), joka koskee kaikkia yrityksiä ja organisaatioita. GDPR ottaa kantaa henkilötietojen käsittelyyn, ja pakottaa organisaatiot mm. kartoittamaan ja dokumentoimaan prosessit, joilla organisaation henkilöstön käyttöoikeuksia hallitaan. WhatsAppia on mahdoton hallita, kun kuka tahansa voi perustaa WhatsApp-ryhmän…

Lue lisää

Johtaja: pystytkö kysymään työntekijöiltäsi kysymyksen?

Juttelin vähän aikaa sitten keskieurooppalaisen mobiilisovellusfirman markkinointijohtajan kanssa hänen työstään 200 hengen yrityksen johtoryhmässä. Kun ohjasin keskustelun lempiaiheeseeni työyhteisöviestintään, sain kuulla, että tässä yrityksessä kommunikoidaan sähköpostilla. Hän ei ollut kuullutkaan sisäisistä somekanavista kuten Yammerista tai Slackistä. Hihkuin mielessäni: täysosuma! Pääsin taas toteuttamaan yhden naisen missiotani: Avasin taas yhden johtajan silmät ymmärtämään, miten paljon tehokkaammin yritys voisi toimia, jos se käyttäisi yrityksen sisäistä somekanavaa työasioista keskustelemiseen sähköpostin…

Lue lisää

Työyhteisöviestinnän tapahtumia syksyllä 2017

Syksy 2017 tarjoaa monta mahdollisuutta kokoontua yhteen työyhteisöviestinnän osaajien kanssa saamaan uusia ideoita oman organisaation kehittämiseen. Tulossa ovat ainakin tässä kirjoituksessa esittelemäni tapahtumat sekä kilpailu, joissa saan olla mukana joko kouluttajana, puheenjohtajana tai tuomarina.   Viestintä- ja  henkilöstöasiantuntijat pääkohderyhmänä Työyhteisöviestintä on kiinnostava aihe  paitsi organisaatioiden viestintäosaajille nykyisin myös henkilöstöhallinnolle ja –johdolle. Modernien, yhteisöllisten viestintäkanavien ja sosiaalisten intranetien ansiosta työyhteisöviestintä ei ole enää vain yksisuuntaista uutisointia…

Lue lisää

Vältä kilpailu intranetin ja sisäisen somen välillä

Kun yritysten intranet-käyttäjiltä kysytään nykypäivänä toiveita yrityksen uudelle intranetille, vastauksissa heijastuu tottumus sosiaalisten medioiden kuten Facebookin käytöstä. ”Olisi hyvä, jos intranetissa kaikki ajankohtainen olisi yhdessä virrassa eikä eri laatikoissa” ”Voisiko intranetin etusivulla valita, mitä asioita haluaa siinä olevan?” ”Intranetissa pitäisi voida julkaista pieniä tiedotuksia matalalla kynnyksellä” ”Haluaisin oppia tuntemaan työkaverit ja heidän vastuualueensa” Intranet-alustoissa tällaisten toiveiden toteutus varmasti onnistuu kekseliäisyydellä, mutta suunnittelu vie aikaa ja…

Lue lisää

Sisäinen some on uusi työkalu

Somepointin Heidi Selkäinaho pääsi vieraaksi kesäkuun 2017 Fakta-lehteen kertomaan, mikä on yrityksen sisäinen some. Lue artikkeli Faktan sivulta 52 tai alta: *** Sisäinen some on uusi työkalu Miksi nykypäivän yritys tarvitsee menestyäkseen vielä yhden sisäisen viestintäkanavan lisää? Eikö niitä ole jo nyt häiriöksi asti? Sähköpostia tulee tauotta, chat-ikkunat vilkkuvat, ja puhelin soi... Siksi, että nykyisillä, hitailla viestintätavoilla ei enää pärjää maailmassa, jossa edelläkävijät ovat jo…

Lue lisää
ilmiöoppiminen

Uudet opetusmenetelmät vaativat opettajiltakin uudet tavat oppia

Suomi on edelläkävijänä uusien opetusmenetelmien kuten ilmiöpohjaisen oppimisen kanssa. Mutta onko Suomi edelläkävijä opettajien välisessä yhteistyössä? Miten opettajat oppivat yhdessä? On upeaa lukea Suomesta edelläkävijänä kouluopetuksen uusissa menetelmissä. Esimerkiksi Curious Magazine on nostanut esille, miten Suomi ensimmäisenä maana jalkauttaa ilmiöpohjaisen oppimisen kouluihin vuoteen 2020 mennessä. Ilmiöoppimisessa, joka on jo nykyään yksi opetusmenetelmistä,  hahmotetaan erilaisia ilmiöitä ilman oppiainerajoja, laajoina teemakokonaisuuksina. Oppimisen lähtökohdaksi otetaan jokin maailman ilmiö – vaikkapa EU, ja opetellaan…

Lue lisää

Yammer hyötykäyttöön – 12 askelta onnistumiseen!

Yammer on kuuden vuoden kokemukseni mukaan äärimmäisen tehokas työpaikan sisäinen viestintäkanava. Harmillisen monessa organisaatiossa se on kuitenkin jätetty tehokkaasti unohduksiin, koska ihmiset eivät ole tykänneet siitä. Uskon, että Yammeria haukkuvat ihmiset haukkuvat väärää puuta. Nimittäin Yammerista ja mistä tahansa Yammeria muistuttavasta yhteisötyökalusta saa huonon, jos yritys ei keksi, mihin sitä voisi käyttää. Vastaavasti mistä tahansa yhteisötyökalusta voi tehdä hyvän luomalla selkeät ohjeet ja pelisäännöt. Office 365 -organisaatiot maksavat Yammerista, vaikka…

Lue lisää

WhatsApp työviestinnässä – uusi sähköposti?

Viime aikoina olen törmännyt samaan ilmiöön lähes kaikissa yrityksissä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Iso osa työpaikan sisäistä viestintää on siirtynyt WhatsAppiin. En yhtään ihmettele tätä, mutta vähän harmittelen. En ihmettele asiaa, koska WhatsApp on juuri sitä, mitä monet käyttäjät toivovat viestintätyökalulta: äärimmäisen helppo käyttää. Kevyt mobiiliappi, jonka viestit eivät jää huomaamatta. Se mahdollistaa ryhmän välisen keskustelun reaaliaikaisesti ja mobiilisti ilman monimutkaisia kirjautumisprosesseja. Harmittelen asiaa siksi,…

Lue lisää
Back To Top